Tröttare kan ingen vara!..lalalalala

Jaha another week in Nancy...

Igår gick jag i säng klockan nio och somnade nästan direkt. Anledningen= en helg i Paris. + Att vi bodde på ett hostel där vi delade rum med tre ryska eller argentinska eller gorillor eller va de nu var för något, gubbar i all fall. Var av en gillade att dra stora timmerlass på nätterna.. hehe mammas uttryck... Vi kan förtydliga det med att säga att gubben under mig snarkade 10 gånger värre än pappsen.. Då förstår alla hur bra vi sov. Kändes som hela våningssängen vibbrerade eller det gjorde den nog också.. Efter jag suckat 10 tusen gånger och skackat i sängen och Jollan skrek ut - MEN NU FÅR NI FAN HÅLLA KÄFT!!! hehe.. Så klättrade en av de andra gubbarna ner och väckte snarkoberten...



Jaja men roligt hade vi... Shoppade lite på Champs Elysee... Hade dessvärre inte råd att spendera i de riktigt fina modebutikerna... Det blev en jacka men med mina korta ben kommer det se ut som ett tält som kommer gående..men jackan va ju fin ju!... Vi sprang ju en del på SLUMPEN (H&M) också. Jag umgås ju med två H&M- fantaster! Jag kan hela deras sortiment snart så när jag kommer hem kommer jag säkert bara att shoppa där!...hehe..


Champs Elysee, med utsikt mot triumphbågen

Förutom shopping besökte vi kyrkan i Notre Dame. Det var mäktigt att se, vi satt en stund och lyssnade på gudstjänst också. Vi förstod inte mycket eftersom allt var på franska men det var ändå roligt att uppleva hur det går till i Frankrike.



På måndagen åkte vi till svenska ambassaden. Jag måste ju ordna ett nytt pass, eftersom det har försvunnit i all hets.
Det dumma är att dom vägrar skicka passet med brev direkt till mig när det är färdig tillverkat. Jag måste antingen åka tillbaka till Paris eller åka till Strassburg på en veckodag vilket jag inte har tid för. Därför hade jag skrivit några mail innan vi åkte till ambassaden och lagt fram några förslag om hur vi skulle kunna lösa det utan att jag skulle behöva lämna Nancy i onödan..

Väl på ambassaden frågade jag om det igen. Då sa snorkfröken i disken..Jaha det är du som har mailat och diskuterat så mycket!...Ehhh!!..Ja det måste man väll om man ska få som man vill... Hon sa då att - Varför ska vi göra ett undantag för dig.... Ehh! Diskussionen fortsatte, tillslut stängde de av mikrofonen så vi kunde inte höra vad de sa.. Tror att den snälla tanten från Östersund lagt sig i då. De kom då med förslaget att de ska skicka passet till rådhuset i Nancy. Skam den som ger sig! =)

Måndagen blev för övrigt händelserik. Vi hade fint väder så det var härligt att strosa runt och uppleva Paris, så härligt att vi höll på att missa tåget! =)..

Vi stod på MC donalds och beställde en sallad, vi gjorde faktiskt beställningen helt själva. De hade en dator där man fick knappa in det man ville ha och sedan var det bara att gå till kassa och hämta ut. Dom var dock lite sega där och när vi kollade på kl. var den 16.40 och tåget skulle gå 17.12.. Vi var då på andra sidan stan gentemot tågstationen. Så vi sprang från MCdonalds, till Metron.. Förbi alla förvånade människor och precis när vi skulle hoppa på tunnelbanan går Jollans påse sönder och all sallad ramlade ut över golvet.. Under tiden han Lina på tåget men när vi insåg att vi andra inte skulle hinna försökte vi bryta upp dörrarna.. Vi fick dessutom hjälp av tre karlar men lyckades inte så istället drog vi ut Lina.. Så kvar stod vi med sallad över hela perrongen och undrade hur det skulle gå.



När nästa tunnelbana kom gjorde vi upp taktiken för att hinna när vi väll kom till Gare d ést(tågstationen). Lina fick våra VISA kort och koder så hon sprang och hämtade ut våra biljetter och jag å Jollan sprang och hämtade ut bagaget.

Det gick bra och vi han i tid till tåget men tro inte att historien slutar här. Eftersom vi bokade biljetterna separat hamnade vi i olika vagnar. När jag skulle kliva på min missade jag trappsteget och hela mitt ben försvann mellan plattformen och tåget..Läskigt värre, några killar stod precis innanför dörren..ni skulle sett deras min..hehe.. Av det blev jag så stressad att jag råkade gå in i fel vagn. Men det var samma platsnummer så jag satte mig på plats 52 som det stod på min biljett. Efter en stund kom en kille och hävdade att det var hans plats. Dags att börja diskutera igen tänkte jag!.. Han förklarde mycke vänligt att jag var i fel vagn.. Sandra blev ganska röd i ansiktet kan jag säga.. Haha.. Jag förstod då att jag gått in i Linas vagn så jag vinkade lite glatt till henne som blev mäkta förvånad!.. jaja..roligt så här efteråt iaf.

TGV-tågen är snabbtågen som tar oss till Paris på bara 1.5 timme, riktigt fräscha!=)


Om ni orkat läsa så här långt kan jag ju fortsätta att skriva min novell! :P

Idag har vi haft lite lektioner, bland annat: Human resources och det är roligt. På franskan fick vi skriva ett brev till tomten, bara att hoppas på att den franska tomten också är snäll :P.. Vi önskade oss egentligen bara en vit jul. Franska läraren tyckte att det va ju snö här redan.. Det hade kommit typ en centimeter som försvan lika fort.

Jag och Jollan tog och fjällvandrade på Lidl idag också.. Är en bit att gå plus att vi hade Jolies fjällryggsäck och min haglöfs så vi såg verkligen ut som vandrare.. Eftersom inte Lina var med och håll oss disiplinerade så handlade vi en hel del kakor och godis. =) Men som Bollan sa: Vi lever bara en gång!

Å glömde att berätta att vi åkte Pariserhjul. Kom på när vi var påväg upp att jag nog är lite höjdrädd. Det var ändå mäktigt att se, utsikt över nästan hela Paris! :)


Idag fick jag ett mail från Anna på Swedbank. Hon bjöd in oss på julbord på Arctura den 19 december, väldigt synd att jag inte kan vara med. Jag missade även Swedbanks festen förra helgen som Mårten sa var sjukt skoj! Men det kommer väll fler tillfällen.

Hehe.. Nyss hörde jag någon som stod och visslade utanför mitt fönster men jag orkade inte titta ut för jag tänkte att det kanske bara var några töntar. Tillslut ringer min mobil, det var ju Judith och Melanie som stod där. Trevliga flickor, imorgon ska jag och Melanie ta en fika på stan.

Nu måste jag skärpa mig och gå och sova..

Sköt er!

Kommentarer
Postat av: Evelina

HAha lät som en riktigt roligt resa.. Gick ju bra tillslut och ni kom fram, de va ju skönt ;)



NU ska jag sitta och drömma mig bort till Thailand, mm bara 3,5 vecka kvar :)

Kram

Postat av: Emilie

Vad roligt ni måste ha haft.. Hade gärna varit med och sett när det strulade för er ;P champs elysee var de ja mena =)

2008-11-26 @ 23:30:29
URL: http://emiliemarie.blogg.se/
Postat av: Maria

HAHA de verkar vara kul i frankrike =0). Fin bild du ha på lillpiga lite längre ner i din blogg.. Vi längtar tills du kommer hem.. Kram

2008-11-27 @ 16:32:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback